Slof slof...:-) - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Natalie Rosien - WaarBenJij.nu Slof slof...:-) - Reisverslag uit Hoima, Oeganda van Natalie Rosien - WaarBenJij.nu

Slof slof...:-)

Door: Natalie

Blijf op de hoogte en volg Natalie

24 Januari 2011 | Oeganda, Hoima

Slof slof naar de volgende Bijbelstudie…

Ja we sloffen hier zowat in z’n achteruit want de hitte is (vooral gisteren, zondag 23-1) niet te harden! Al sloffend doen we straatwerk tot we bij de volgende studie zijn beland.

Afgelopen week ben ik op woensdag, donderdag, zaterdag en zondag in de velddienst geweest. Vrijdag gaat bijna niemand in de velddienst, dat is de uitrust/voorbereidingsdag voor de vergadering die om half 6 begint, en maandag is er geen actie want iedereen gebruikt maandag als wasdag. Tja, met gemiddeld 5 kinderen in t gezin, kost wassen met de hand nogal wat tijd…

De actie op donderdag was in de Koninkrijkszaal, die ik nu voor t eerst zag. De zaal staat midden tussen de huisjes en erfjes van lokale bewoners, lekker in t groen, even buiten het drukke stoffige centrum. Het gebouwtje kwam op t eerste gezicht op me over als zo’n gospelkerkje uit een film, met al die kleine houten bankjes. De zaal is in 2007 gebouwd, eenvoudig maar heel netjes en mooi! Geen koffieruimte natuurlijk, en de “wc” is de pitlatrine achter de zaal. Iew iew! (Volgens Mirjam zijn we bevooroordeeld want de pitlatrine is veel hygiënischer dan alle andere toiletten hier… oke ik moet toegeven dat ik nog niet eens een pitlatrine van binnen heb gezien, probeer het te vermijden als t ff kan…)

Op donderdag werkte ik samen met Anna, een pionierster (18jr). Zij en haar familie komen uit Rwanda en spreken eigenlijk Swahili. Sinds ze in Uganda is heeft ze zowel Engels als Runyoro moeten leren. Het was een kwestie van sloffen tussen de erfjes van het gebied vlak achter de Koninkrijkszaal. We kwamen bij een groepje vrouwen en kindjes. Voor de beeldvorming: Een vrouw stond onder een rieten afdakje te koken (op kolen, altijd buiten op t erf), een ander was aan t wassen. Ze hadden een oude grote gele jerrycan over de lengte doormidden gesneden waardoor twee lage `bakken` ontstonden, en aan een daarvan was een touwtje geknoopt. Geweldig speelgoed voor de kleuters, de een trok de ander in hun zelfgemaakte sleetje over t erf! Ondertussen knuffelde de volgende peuter de piepkleine baby die in handdoekjes in een wasteiltje mij lag aan te staren. Zo ontzettend schattig! Jammer dat ik daar geen foto van heb! Op zich vindt men dat oké, maar ik voelde me toch wat ongemakkelijk want pal ernaast zat een vrouw een andere baby de borst te geven. Ahum. Toch maar niet overslaan met prediken. Zij had er blijkbaar geen probleem mee.

Onderweg riep Anna naar Timo, een jongetje van 11 jaar. Hij komt in z’n uppie trouw naar de vergaderingen terwijl de rest van zijn familie geen interesse heeft. Samen lezen Anna en Timo elke week iets uit het Bijbelverhalenboek. Vandaag lazen we het verhaal van Dina, de dochter van Jakob, en Anna vroeg mij om deze keer de studie te leiden. Zo leuk! Geweldig dat dat joch helemaal zelf doorgaat met Bijbelstudie en vergaderingen bezoeken!

We waren nauwelijks vertrokken of twee broeders kwamen naar ons toe en wezen een meisje na die net een Wat leert de bijbel echt? boekje had gekregen. Of we meteen met dat meisje mee wilden gaan om een studie te beginnen. Uh, oke, why not! Dus wij met dat meisje (Juliette) mee, we mochten binnenzitten in het piepkleine woonkamertje. Het was schoon, er stonden zowaar een bank en wat stoelen, en de gordijntjes waren vrolijk gekleurd. Helemaal niet slecht!

Na met haar gestudeerd te hebben kwam een jonge man binnen, Derrick. ‘My mind is troubled by some questions’ zei hij, ‘en ik wil NU antwoorden!!’ Anna en ik waren een beetje overdonderd. Anna bood hem ook een Wat leert…boekje aan, maar neeeeeee zei hij, `moet ik echt een boek lezen en elke week naar de kerk? Jullie zijn toch hier om de bijbel uit te leggen, ik wil alleen maar NU antwoord hebben!’
`Hoe weet jij dan zeker dat wat wij zeggen, waar is?` vroeg ik hem, en las hem Handelingen 17:11 voor. Uiteindelijk begreep hij dan ook wel dat als hij antwoorden uit de bijbel wilde hebben, ook zelf effort erin moest steken door de bijbel te onderzoeken.
Ik moest wel erg lachen toen hij vertelde wat zijn mind dan troubelde… hij las Romeinen 16:16 voor waarin staat dat de broeders en zusters elkaar dienen te groeten met een heilige kus. `Moet iedereen elkaar dan ineens gaan kussen ofzo, want dat staat in de bijbel?` Die had ik niet verwacht! Nou ja goed, dan maar uitleggen dat je die tekst in z´n context moet zien enzo.
Verder wilde hij graag weten hoe hij slechte geesten en goede geesten van elkaar kon onderscheiden. Volgende week gaan we terug om daarover verder te praten.

De hele dag was aaneengeweven door dit soort ervaringen en gesprekjes, te veel om te beschrijven. Maar hoe de dag eindigde was wel erg speciaal! Anna had nog een nabezoekje in een van de vele winkeltjes in het centrum. Inmiddels had Nadine zich bij ons aangesloten en sloften we met z’n drietjes naar dat winkeltje. Zonder noemenswaardige begroeting (zo gaat dat op z´n Afrikaans, de meeste communicatie is zonder woorden) zette een van de vrouwen wat bankjes voor haar winkeltje neer en begon gewoon met Anna te studeren uit het Wat leert de bijbel echt?-boekje. Ondertussen keek de andere vrouw (Jane) heel leergierig mee over Anna´s schouder. Dus ik bood haar mijn boekje aan en ze griste het meteen uit mijn handen. Wat had zij veel vragen zeg! Zoals altijd, ook in Nederland, wilde zij heel graag weten wat de bijbel leert over de toestand van de doden. Waar zijn ze, hebben ze invloed op ons? Wie of wat is Satan de Duivel? Ze zocht meteen in de inhoudsopgave naar hoofdstuk 6 en 7, daarna hoofdstuk 3 . We hebben zeker nog een uur daar gezeten. Hoezo Hungry for the truth! Ondertussen was een kindje naast me tegen me aangekropen, liet me niet meer los. Kijk maar naar de foto met het felroze beschilderde winkeltje.

Tussen de middag hebben Nadine en ik bij Anna thuis op t erf maïspap van haar moeder gekregen, geweldig mens! En zo gastvrij, ze hebben nauwelijks wat te eten voor zich zelf! Het valt me op dat Anna en haar zus Chantal met wie Nadine werkte, en ook alle andere brs-zrs er tip top uitzien terwijl ze straatarm zijn. Ik vroeg haar wat ze zoal eten. Bonen, bonen en bonen. Ja maar er is toch ook rijst en aardappels op de markt? Ja, als ze geld hebben kopen ze af en toe rijst. Slik….

Chantal liet ons stoffen zien voor traditionele Afrikaanse kleding, die koopt ze ergens in en probeert ze hier te verkopen om iets te verdienen. De stoffen kosten 25.000 shilling. Klinkt duur, maar t is 6 meter stof voor omgerekend dus ongeveer 8 euro! Haar oom naait kleding als beroep, die kon dan voor 15.000 shilling voor ons mooie Afrikaanse kleding maken. 5 euro! Allebei natuurlijk een mooie stof uitgezocht, en deze week gaan we naar Chantals oom om de maten op te nemen. Zo verdienen ze nog wat aan ons… Is iemand in Nederland geïnteresseerd in een mooi stofje?? Geef je bestelling maar op, dan nemen wij t mee! Als ik weet welke maten oompje nodig heeft, kan ik zelfs iets voor je laten maken!

Ondertussen heeft het klimaat en het eten hier toch z´n tol geëist van ons overenthousiaste `wij zijn niet van suiker` mzungu´s… Nadine is al dagenlang aan de …… en is inmiddels slap als een vaatdoek. En ik wilde gister na de vergadering toch echt graag nog in de velddienst met Elize, een zusje uit Congo dat naar Uganda is gevlucht. Maar dat had ik niet moeten doen. Ik weet niet of het de matoke van tussen de middag was of gewoon vermoeidheid en brandende zon, maar om 4 uur ´s middags kon ik ternauwernood nog naar huis strompelen van de buikpijn, misselijkheid en flauwte. Pfff wat een ellende, de mzungus hebben allebei het witte vlaggetje opgestoken…geveld…
Vandaag ben ik weer beter, Nadine nog niet.

Er is nog zooooo veel te vertellen over onze lieve gastfamilie, de familie uit Masindi die dit weekend ook hier was (uitzendspreker met zijn vrouw en 3 kinderen)! Volgende verslag wil ik ze aan jullie voorstellen!

Voor diegenen die wat geld hebben overgemaakt om de lokale broeders en zusters te ondersteunen, jullie geld wordt ongelooflijk goed besteed! Een voorbeeld, Jolly is een schat van een zuster die al lang goed in de waarheid is en erg arm. Haar man is een paar jaar geleden overleden en zelf heeft ze zware gezondheidsproblemen gehad nadat ze door haar rug was gegaan tijdens de vergadering. Gekrakte en verschoven rugwervel. Met hulp van Mirjam en Henry is dat inmiddels weer een beetje hersteld, maar ze mag geen zwaar werk meer doen en dus doet ze wat licht werk voor Mirjam en Henry. Ze woont toch vlakbij, in een hutje vlak buiten hun terrein. Nu had Jolly wekenlang weer heel veel pijn, en er was een hernia geconstateerd. Maar geld voor een operatie heeft ze niet. Zo´n operatie kost wel 180.000 shilling, da´s het ´enorme´ bedrag van 60 euro. Na onze aankomst in Uganda en het nieuws hoeveel geld we ter besteding voor de broeders en zusters hebben gekregen, is Mirjam meteen naar Jolly gegaan en gezegd dat ze een afspraak moet maken voor de operatie. Afgelopen zaterdag is Jolly al geopereerd!! Het bleek een dubbele hernia te zijn en ze hebben alles meteen aangepakt.
Geweldig hoe Jehovah jullie gebruikt om hier de broeders en zusters te ondersteunen!
Een andere keer komt er een foto van haar op het blog, ze was nu nog te zwak en lag in bed.

Nadine en ik vinden het trouwens ook super om al jullie reacties op het reisblog te lezen, ga zo door :-)!

We zijn er ontzettend van onder de indruk hoe jullie meeleven!
Voor diegenen die ons telefonisch willen bereiken: met het kortingsnummer van Easy Bellen (zie de reactie van Carin op het reisblog) kan je redelijk goedkoop bellen naar onze lokale mobiele nummers:
Nadine: 00256-77-8424011
Natalie: 00256-77-8424033

Tot de volgende keer maar weer!

  • 24 Januari 2011 - 23:04

    Springsmurfjes:

    Wat ontroerend om te lezen dat jullie die gebroken zuster konden laten repareren. Een supergoede bestemming!
    Ook de foto's laten ons niet onberoerd, wat zijn wij hier toch vreselijk verwend!
    Ook hier allemaal zieken, maar niet van mijn eten :-)

  • 25 Januari 2011 - 07:18

    Sharon Uit Den Haag:

    Enne.........wij maar zeuren dat we geen rit hebben naar de zaal, niet op een comfortabele stoel kunnen zitten, blind worden door de verlichting in de zaal , naar de supermakt moeten omdat we alleen "aardappel" of "bonen" in huis hebben, want "dat is toch geen maaltijd" zullen we zeggen. Stel je voor......we raken ondervoed en belanden in het ziekenhuis!!. Allemaal onzin "feiten" in vergelijking met onze br en zs aldaar. Zowel de br & zs daar, als jullie 2 laten zien wat het inhoud om 1 Kor 13:1-7 in aktie te zien. Het is enorm geloofversterkend en bewonderendswaardig om te zien hoe ieder afzonderlijk hoe arm maar ook samenwerkt met Jehovah en Jezus bij het uitvoeren van Haggai 2:7. Ik wens jullie heel veel beterschap en moge Jehovah's geest jullie allen gebruiken om zijn naam te heiligen- 2K0or 4:7-. xxxxxx

  • 25 Januari 2011 - 11:35

    Ruud En Maria:

    Vèèèrrrukkelijk! Wat is dit opbouwend! Het zet ons aan om HIER ook gewoon dóór te gaan in de velddienst. Dank jullie wel voor dit werkverslag. Ga zo door, zodat er velen van deze ervaringen kunnen meegenieten. Hollandse hartelijke groet van Ruud en Maria.

  • 25 Januari 2011 - 11:36

    Paul En Tony Raab:

    We hebben al jullie verhalen al twee keer gelezen! Heel leuk geschreven en nog leuker wat jullie allemaal meemaken (behalve beetje ziek zijn). Van de foto's genieten we ook!
    Heel veel succes met deze mooie ervaringen. Jehovah's zegen

  • 25 Januari 2011 - 13:43

    Karin, Donna En Gijs:

    geweldig dat jullie zoveel in de dienst kunnen doen. ik hoop dat jullie je gauw weer beter voelen, anders wat uit het noodkoffertje van ron en marijke nemen.
    donna leeft met nadine mee en weet wat het is en hoopt dat je je snel weer kiplekker voelt.ik ben blij dat jullie ook brs en zrs kunnen helpen met de lieve hulp van de brs en zrs uit nl
    groet Karin

  • 25 Januari 2011 - 14:51

    Lois:

    Hej meiden!

    Wat ben ik trots op jullie zeg! Jullie beschrijven jullie ervaringen ook echt geweldig!! Ik ben er helemaal door ontroerd!!!!!!
    Balen dat jullie ziekjes zijn, hopen dat het snel beter gaat! Maar wat zijn jullie al verkleurd zeg!! oeioei! rode gezichtjes! :)
    Ik ben blij dat jullie zo jullie best doen om ons op de hoogte te houden, wie weet word zelfs ik nog wel aangestoken ...

    Liefs! Lois

  • 25 Januari 2011 - 16:22

    Elianne Van Ooijik:

    Geweldig!
    En wat schrijven jullie leuk, met zo veel details :D Ik vind het ook zo cool dat jullie zo veel foto's maken. Dan kan je je nog meer in de situatie inleven. Het is hartverwarmend om jullie ervaringen te lezen :) En dat de mensen zo open staan om over de bijbel te praten en verlangen om de waarheid te horen! (Jesaja 55:1) ;)
    Ook fijn dat de broeders en zusters op financieel gebied zo goed geholpen kunnen worden. Hopelijk geneest zuster Jolly goed :) 'k ben benieuwd naar haar foto. En ja, voor ons is 60 euro inderdaad 'geen geld'.
    Hopelijk gaat het ook met jullie weer iets beter, want ziek zijn is niet leuk, vooral als je nog zo veel wilt doen. Heel veel beterschap, sterkte, vreugde en Jehovah's zegen!
    Keep up the good work! :D

    p.s. Frankie de hagedis is ook heel leuk, haha.

  • 25 Januari 2011 - 18:10

    Eric Van Ooijik:

    Wat een heerlijke ervaringen, worden we allemaal weer warm van binnen van, in ons kille climaat.
    Doe de br's en zr's de groeten van ons en laat ze weten dat hun liefde voor Jehovah ons kracht geeft en ons hart met liefde en vreugde vult.
    Ik zie uuit naar jullie volgende verslag en doe ook de groeten aan Frankie en Jr. ;)

  • 25 Januari 2011 - 18:24

    Pa:

    Geweldig weer dit verslag, wat leven wij hier in een luxe wereld als je het vergelijkt met wat je op de fotos ziet.
    ik hoop dat de zuster na haar operatie weer vlug hersteld, wens haar maar beterschap wanneer je haar weer ziet. Voor jullie natuurlijk ook. Vooral voor Nadine, met de Emmer naast haar bed. Hopen maar dat ze hier van de zomer ook de bankjes naar buiten zetten om studie te krijgen.
    heb nog wel een vraagje maar die stel ik wel via jullie mail.
    Ik raak niet uitgelezen en niet uitgekeken
    groetjes en Jehovah's Zegen verder

  • 26 Januari 2011 - 17:28

    Dirk En Christina :

    o wat genieten we van jullie ervaringen daar , en wat opbouwend dat er mensen zijn die de bijbel en jehova s woord waderen .
    als klein kind heb ik altijd bruine broertjes en zusjes willen hebben.
    jehovah maak alles mogelijk we blijven juillie volgen en verder genieten met jullie .
    jehova s zegen en groeten voor onze broeders en zusters .

  • 26 Januari 2011 - 20:22

    Oompje:

    Hoi Uffjes,

    Klinkt goed, Dit zijn ervaringen die je de rest van je leven niet meer gaat vergeten. Laat onze br's en zr's daar weten dat we veel respect en waardering hebben voor alles wat zij doen in moeilijke omstandigheden. Misschien vinden zij het gewoon, maar dat is het niet. Het is een groot voorrecht dat Jehovah hen gebruikt om mensen de waarheid te leren kennen in een gebied waar zoveel mensen naar de waarheid zoeken. Wij worden aangemoedigd door hun getrouwheid en door de ervaringen die jullie doorgeven. Iedere keer opnieuw weer goed voor ons om eraan herinnerd te worden dat de wereld groter is dan ons saaie landje en dat er meer gebeurd dan al die dagelijkse beslommeringen die wij zo "belangrijk" vinden. Houdt een mens nederig Veel plezier en succes in de dienst. En blijf berichten.
    PS ik heb maat 48. Is dat genoeg om een leuk afrikaans gewaad te laten maken of heb je meer gegevens nodig?

  • 26 Januari 2011 - 20:58

    Marco Van Eijsden:

    top top zeker de foto's echt mooi, en leuk zo'n uitgebreid verslag dan krijgen we ook een indruk hoe het daar is, maak ons maar een beetje lekker om ook een keer naartoe te gaan , is een van jullie ziek geworden van het eten of de warmte ?

    nou veel plezier en ja als je dit ziet waardeer je dadelijk ook je eigen wasmachine weer als je thuis bent.

    groeten x marco en natascha van eijsden

  • 28 Januari 2011 - 10:46

    Cokky, Jan, Smits:

    Hart, hartverwarmende verslagen. Liefde van, en voor Jehovah maakt ons rijk.In armoede heb je veel te geven n.l. jezelf en je band met Jehovah delen.Wat hebben we als "verstandige" nederlanders nog veel te leren.Kus van ons, en we houden van jullie.P.s tel.nr? clement,vikky

  • 28 Januari 2011 - 13:49

    Margaret:

    Uffen

    Ik ben trots op jullie.
    Veel liefs tante Mar

  • 29 Januari 2011 - 12:42

    Jean-Claude:

    Echt super. Ik ben niet echt iemand van reisverslagen lezen, maar die van jullie lees ik echt met veel plezier!!! Groetjes en Jehovahs zegen,
    JC

  • 30 Januari 2011 - 18:37

    Jan En Joyce Hofland:

    wat een sobere koninkrijkszaal. eigenlijk hebben we niet meer nodig dan dat. wij moeten nog een hoop leren. voedsel kleding en onderdak. voor de rest zal jehovah zorgen!

  • 24 Februari 2011 - 13:42

    Stephan Moed:

    Hey Nadine en Natalie,

    Mooie ervaringen! Ik lees ze een beetje laat, maar ik geniet er wel van. :)

    Goede reis en Jah's zegen.
    Gr, Stephan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natalie

Actief sinds 01 Dec. 2010
Verslag gelezen: 702
Totaal aantal bezoekers 165239

Voorgaande reizen:

19 Januari 2015 - 11 Juli 2015

Natalie in Uganda 2015

01 September 2013 - 21 April 2014

Natalie goes Uganda 2013-2014

30 Juli 2012 - 30 Januari 2013

Natalie goes Uganda 2012

16 Januari 2011 - 26 Februari 2011

Mzungu goes Africa

Landen bezocht: